Khamis, 6 November 2008

Kisah Buku TDMHE

Hari ni agak serius sket.Cuti sekejap dari cerita rambu-ramba dan raban-meraban (bukan cuti umum spt di Kenya sebab Obama menang election ye.Harap Maklum). Aku nak bercerita pasal buku yang aku sedang baca.

Semalam aku menerima sebuah buku terbaru tulisan Prof.Kamil yang bertajuk Travelog Dakwah:Meniti Hari Esok. Ia merupakan buku kedua tulisan Prof. (Nota:Buku pertama beliau,Travelog Haji:Mengubah Sempadan Iman, merupakan top seller di PTS Publications).

Buku ini mengisahkan pengalaman Prof. pasca haji. Sehingga kini aku dah baca 1/3. InsyaAllah hari ni sambung baca lagi dan pasti habis dibaca. Bila baca buku ni terasa macam baca novel Islamik. Bila dah baca susah nak berhenti,kalau boleh nak habiskan terus sekali gus kerana jalan cerita dan pengalaman Prof. amat menarik. Paling aku suka setakat ni (sebab belum habis baca,bab yang lain pasti lagi menarik) ialah kisah didalam Bab 1:Berdakwah di pg. 1. Bab 1?? Page 1??? Huh!!..nampak sangat baru mula membaca..hehe..Antara petikan:

"Mereka yang pernah mengenali saya pasti ketawa besar.Berdakwah? 30 tahun yang lampau,saya pernah menghalau rakan-rakan junior MRSM yang mengajak saya dan rakan-rakan sebilik menunaikan sembahyang berjemaah.Saya menempelak dan mencabar mereka..."

Memang aku tergelak besar bila membaca cerita Prof. Maaf, bukan aku ketawakan Prof. Tetapi aku ketawakan diri aku sendiri.Pengalaman yang hampir sama dimana aku pernah menyorok diam didalam rumah bila rombongan tabligh Pakistan (yang juga classmate aku) mengetuk pintu rumah aku.Tujuan mereka sama. Untuk mengajak aku bersolat di masjid. Itu zaman dulu. Yang pasti aku bangga dengan perubahan besar Prof. yang aku kenali semasa belajar dulu.

Dulu aku segan kat Prof ni kerana beliau banyak mengajar aku dan kawan aku. Walaupun kami sekelas,tetapi beliau adalah tempat rujukan kami memandangkan kami ni agak bebal dalam subjek Accounting. Sekarang pun aku masih segan kat beliau.Beliau menjadi seorang yang berjaya. Namanya dikenali di seantero Malaya. Baik di TV atau bidang penulisan atau kerjaya. Dulu beliau menjadi "guru" kami dan sekarang menjadi idola pula.

Prof.Kamil sekarang memang serba boleh. Beliau lah Prof,pengarah UITM,penulis, pensyarah, penceramah, pendakwah bebas, pengacara TV jemputan dan banyak lagi. Aku rasa di masa akan datang beliau akan jadi penyanyi nasyid pula?? hehe..Jangan marah ye Prof.

Gambar:

Atas:
Gambar kulit buku TDMHE

Tengah
:
Catatan yang ditulis oleh Prof. untuk aku yang berbunyi: "Ben Harper (nota:nama email aku), jadilah org yg baik-baik. Baik hati dan perasaan". InsyaAllah Prof.

Kiri:
Kelihatan Encik Azz (kiri) mendengar usrah yang disampaikan oleh Prof. Kamil dengan penuh khusyuk dan tawaduk. Perasaan insaf terbayang diwajahnya. Gambar ketika belajar di Tanah Tinggi..dulu-duluuuuuu...

Nota:
1. Harap maaf. Aku tak berapa pandai mengulas bab buku-buku ni. Lagipun buku ini belum habis dibaca.
2. Kepada kawan-kawan potoi yang bergambar kat entri di bawah tu, beli lah buku Prof.Kamil ni. Ingat..beli dan baca! Bukan beli dan simpan.Nak beli dengan aku pun boleh. Nanti aku dapatkan stok..hehe
3. Petikan dari buku pertama THMSI Bab 33:Khatam al-Quran (Memang terkena kat batang hidung aku..hehehhe) :

Ketika saya di hospital, seorang teman membuat panggilan,
"Mil, baca ayat Kursi satu nafas sebanyak 10 kali"
Saya tersenyum dalam kejahilan.Satu nafas? 10 nafas pun belum tentu berjaya.

4. Memang Prof. boleh dipanggil pendakwah. Berdakwah melalui penulisannya. Aku doakan semoga banyak lagi hasil tulisan dan pengalamannya dapat dikongsi bersama pembaca. Semoga Allah memberkati segala usaha murninya..Amin..
5. Aku antara penerima yang terawal buku TDMHE.Masih ada bau kilang cetak.Delivered personally by Prof n staff.
6. Alamak!! Baru teringat. Buku Prof belum bayar. Kejap lagi aku bank-in tru Maybank2u.com...hehe

Update 9/11/2008: klik sini untuk ke Walk with me:Jom Baca Buku.

5 ulasan:

INTAN berkata...

muka En Azz tu mcm penuh keinsafan.....

INTAN RH berkata...

Ben, citer dan posting date aok mcm tak selari hehehe..anyway, sapa sebenonya prof ni?

aok dh mula guna word verification...napa? dulu aok srh koi buang...isk3x..

benludin berkata...

intan,
azz hari2 insaf...hehe

intan rh,
sudah diselarikan...
nak kenal prof kena beli buku dia,yang pasti dia bukan pak nujum..

word veri kena letak semenjak blog di promote oleh prof...segan la plak ramai org masuk..hehe

benludin berkata...

intan rh,
tarikh tak selari tu sebab aku dah plan lama nak tulis pasal buku baru prof kamil. So, aku save draft dulu.Takut lupa.Bila aku dpt buku tu dan baca, terus aku publishkan ..:)

benludin berkata...

err...kebanyakan gambar2 lama prof dan kawan2 pun aku minta permission dulu.Dah aprrove baru aku publish.Takut gak kawan2 saman..haha