Selasa, 10 Jun 2008

Bahaya!

Citer MINYAK lagi??!!!

Semasa kenaikan harga minyak baru2 ni aku ada berbincang dgn kawan2 aku mengenai kesan2 selepas naik harga. Aku bagi tau kesannya bukan kepada ekonomi rakyat semata2, tetapi gejala2 social akan bertambah. Antara kesannya ialah bertambahnya gejala RASUAH.

Rupanya bukan aku seorg yg bertanggapan mcm tu. Ada juga seorg ustaz yg popular mengatakan benda yg sama seperti apa yg dibincangkan di dalam BLOGnya:

"Dahulu mereka tidak perlu ambil rasuah, kini berubah kepada ambil dan minta rasuah,

Dahulu tidak terjebak dalam judi, kini berubah kepada terjebak, kononnya peraduan SMS dan bukannya judi.

Dahulu tidak pernah endah dengan skim cepat kaya, kini terpaksa mengintai dengan harapan tinggi untuk perolehi wang tambahan.

Dahulu selalu mengira-ngira pendapatan sudut halal atau haram, kini akibat tertekan dengan harga barang, lalu berkatalah mereka:

"lantaklah..aku terdesak, Allah tahu" monolog hatinya ..."

to read more click HERE

Tu la antara pengajaran. Kita tak beringat dari awal. Dulu berbelanja sakan. Konon ekonomi Malaysia dah kukuh. Allah Maha Besar, Dia menguji kita. Allah menguji kita bukan dalam bentuk tsunami atau ribut taufan atau gempa bumi. Tetapi dalam bentuk 'bencana' ekonomi!

Aku yg jahil ni taknak la komen samada masalah kita ni dikategorikan sebagai BALA atau UJIAN dari Allh s.w.t. Itu tugas ustaz2 dan mufti...

Tapi yg pasti mmg BALAK la utk kita rakyat Malaya. BALAK yg dibebankan oleh gomen al-pun*** (sensored) yg tak reti berbelanja sebelum ni. Sekarang baru sibuk nak beringat, nak cut budget/cost. Err...abg dolah...koridor amacam?..hahaha

Yg nyata :
1. kes al-beras, kes al-linggam al-pun*** (sensored lagi), kes al-tantuya dan lain2 kes tenggelam sat...jgn tenggelam terus dah ler...
2. Suatu ketika dulunya org kita ramai bergelar LAWYER2..Tetapi sekarang ni semua org Malaya dah jadi ECONOMIST.
3. citer Minyak Lintah tak laku time ni.Kena freeze gak...

Tiada ulasan: