Rabu, 17 Disember 2008

Tu ler...rajin tak bertempat!

Cuti sekolah ni aku seronok sebab pak mertua dan mak mertua aku ada datang ke rumah. Memang time dia orang datang, badan aku semakin naik. Bila pagi, breakfast memang heavy. Bila tengahari, lunch plak heavy. Bila petang pulak ada sesi minum dan makan kuih (petang ni dengarnya nak buat cucur udang + kuah kacang....perrghh..peberet gua!). Bila malam lak, lepas Isyak, ada masa ada juga makan-makan.Ikut mood. Nak makan boleh,taknak pun takper.Tapi selalunya mood aku postitif..memang aku bedal jeh! Adehh...memang la badan bertambah naik!

Ini bukan la bermakna sebelum ni wife aku masak tak sedap. Sedap juga. Tapi kami berdua memang ada agenda. Agenda nak diet. Selalunya memang kami makan ala-kadar dan ala-carte..belasah je apa yg ada kat rumah. Most of the time kita orang makan mihun goreng atau buah-buahan jeh. Tapi ada masa aku tipu sunat (cissss !) kat wife aku. Kalau dia tanya aku makan heavy tak masa lunch tadi, aku kata aku makan sikit jeh.Nasi separuh.Lauk pauk sikit. Padahal aku mentedarah masa lunch, sebab lunch makan kat luar.Dia bukan tau aku makan banyak ke sikit...hehe

Itu bukan isunya. Isunya....malam tadi aku nak bagi rest kat mertua aku yang rajin sangat masak sedap-sedap sempena kunjungan mereka. Bukan la aku nak bodek. Cuma nak bagi rest kat depa jeh. Depa tu kalau datang rumah aku memang hobi nye memasak. Kalau tidak,depa cepat bosan. Al-maklum la orang tua kan. Kita tua nanti cam tu jugak!

Malam tadi aku masak nasi goreng ber-ikan bilis. Memang resepi ni kegemaran wife aku semasa dia belum terjerumus ke arena diet-mengdiet ni. Aku bagi full-energy aku untuk menyiapkan masakan utk depa. Aku goreng ikan bilis. Letak bawang yang ditumbuk. Letak cili api sket. Pas tu letak telur sebiji. Done...wallllaaa...Makanan dah siap. Tapi depa lum siap solat isyak. Kena tunggu dulu baru leh makan.

Sementara menunggu depa siap. Aku pi kemas peti ais. Aku bukak peti ais. Huh! Apa bau busuk ni?? Ada kurma lama la plak. Bila aku buka tudung tupperware kurma tersebut, bau yang masam lagi busuk menusuk hidung aku. Aku membebel dalam hati aku. "awat la wife aku simpan kurma berbau ni. Tak silap aku kurma ni aku beli di bulan puasa lepas. Lama dah ni.Kat tiga bulan lepas. Apa daa.."

Tanpa bertanya kat wife aku, aku terus buang kesemua kurma tu ke dalam tong sampah. Ha...baru bersih sikit peti ais rumah aku ni. Takde la berbau busuk lagi. Legaaaa...

Dalam 10 minit, depa semua dah siap solat. OK...makan time!. Seronok aku sebab aku yakin nasi goreng aku sedap!..hehehe..Bila semua bersila nak mula makan, tiba-tiba pak mertua aku bersuara dari depan peti ais:

"Mana kurma dalam peti ais ni?" pak mertua aku tanya.
"Huh....kurma??" aku terkedu
"Ha ah. Kurma abah. Abah bawa dari Kedah. Kurma tu abah letak cuka nak buat ubat kencing manis dan darah tinggi" pak mertua aku kata.
"Alamak....!!!" terkedu lagi aku. Malu..

Tu la. Rajin tak bertempat. Lain kali tanya dulu sebelum buang. Nayaaaaaa..............

Nota:
1. Alhamdulillah.Nasi goreng aku laris. Pak mertua dan mak mertua aku siap tambah. Sedap katanya. Aku je yang takde selera makan.
2. "Abah.....Peace!!!"

7 ulasan:

WanBeruas berkata...

..untung le orang ada lagi mertua..leh bermanja ehek!!

IKRAB family berkata...

hehehe,nice story and has a great lesson behind it.

p/s: cayalah rajin hang tumbuk bwng tu (instead guna blender)nak wat nasi goreng..memang menantu mithali :)

INTAN berkata...

hahaha..kan dah x pasal2....
a'way...mmg rajin la....nasib dh jd menantu org..hehhe

ubilepih berkata...

lama kita x lunch sama bro..ha..ha sbenarnya wa sini jarang lunch tepat macam kita selalu..biasa wa lunch jam 6ptg..ha..ha amik kau..nak sgt jdi higlander

amey ahmad berkata...

bro,
caya la.. wa sudah ilang both mak dan pak mertua.. pak mertua baru jer pergi.. sedih gak.. masa dia sihat, dia rajin gak teman wa cari ikan.. ish.. ish.. al-Fatehah.. kepada semua yang dah kembali kepadaNya

INTAN RH berkata...

Arwah ayah mertua selalu ternanti2 koi masak apa, klu koi singgah umah dia. Tu yg wat ada org jeles...hehe :P

chekgu Bani Hassim berkata...

haha...
mane nk carik menantu laki yg cemnni...

rajin, tp adekalenye tak bertempat...haha...