Isnin, 24 Ogos 2009

3ramadhan...

kamu semua tahu apa itu siput gondang?
pernah makan siput gondang??
tak pernah??
issh....ishhh...

aku tahu siput gondang
tapi aku tak pernah makan
siput sedut tu pernah la
menurut cerita kawan ia sedap jika dimasak rendang atau digoreng...
tumis bawang dan masukkan isi siput gondang......slurpppp...sehingga menjilat jari
ia juga banyak khasiat antaranya ialah mengubat penyakit buasir
cubalah...masukkan menu siput gondang goreng dalam menu berbuka puasa kamu..
tapi awas!! jangan makan dengan kulit sekali...bukan hilangkan masalah buasir namanya tu...haha!!

23 ulasan:

blackpurple @ jowopinter berkata...

O, macam itu rupanya siput gondang eh.... tapi macam geli la pulak nak makan, terbayang siput babi..

ZARA 札拉 berkata...

oh~

ku ingat siput sedut tadi Uncle~

INTAN berkata...

setau aku...siput gondang ni duk dlm sawah...abg aku marah betoi gn siput gondang sbb slalu merosakkan padi...

ke silap siput aku ni...

jawa peranakan berkata...

gua minat siput sarawak

WanBeruas berkata...

..kesian ngan anak anak gua tak penah kenal pun ngan siput nih..dlu ada le sawah abah di kampung tapi tak sempat cucu merasa nengok dah jadi kebun rambutan ngan pisang..ish ishh..

aku berkata...

siput gondang..
tak penah mkn..
kembang takak wei..

Tok Snake berkata...

escargot mesia....

INTAN RH berkata...

Koi tak smp ati klu nk mkn siput hak beso2...gaya siput babi jek..isk3x..

siput sedut molek utk org yg sakit urat @ sakit lutut @ sewaktu dgnnya :)

Tanpa Nama berkata...

kat mana idupnya siput tuh?mak aku suka siput kemudi, idup lam laut panjang2 nipis kulitnya mcm tiram.
p.c.

ɯıssɐɥıuɐq nƃʞǝɥɔ berkata...

tak pernah makan...
tapi siput sedut pernah laa...

dah lame tak makan siput sedut sbb keraguan statusnya...
huhu

siput gondang ni besar dr siput sedut kan???

benludin berkata...

black,
belum cuba belum tahu..aku pun belum cuba...haha

zara,
siput sedut kecik lagi...muncung tajam

benludin berkata...

INTAN,
betul la tu....hehe

JP,
gua minat anak siput sarawak

WB,
sama la dgn gua...entah2 nanti anak kita tak kenal rupa lembu...tau makan daging je

aku,
buat kari pun sedap tu...haha

tok snake,
org perancis pun suka makan siput....

intan rh,
siput babi pembawa h1n1 gak kot...

pc,
siput tu hidup kat sawah atau sungai2...siput kemudi wa belum berkenalan lagi...x kenal...hehe

CBH ejaan terbalik,
siput sedut status dia ibu tunggal...haha
siput gondang ni ada la sebesar bola tenis

Shemmi berkata...

baru ari ni dengar siput gondang ni bleh makan...

selama ni tengok dh geli..haha..

Tanpa Nama berkata...

oo..tp aku tak penah la nampak siput ni kat bendang (sawah) kat kg aku tuh.pacat, lintah bnykla hehehe.
ben, siput kemudi tu kalau hang nak berkenalan kena cari kat kwsn yg dekat pantai mesti ad org gi nyelam cari.hang tau tiram kan, ni lebih panjang sket bentuk dia. sedap oo goreng isi dia panas2.
p.c.

Tanpa Nama berkata...

oo..tp aku tak penah la nampak siput ni kat bendang (sawah) kat kg aku tuh.pacat, lintah bnykla hehehe.
ben, siput kemudi tu kalau hang nak berkenalan kena cari kat kwsn yg dekat pantai mesti ad org gi nyelam cari.hang tau tiram kan, ni lebih panjang sket bentuk dia. sedap oo goreng isi dia panas2.
p.c.

en_me berkata...

me pernah try 'siput gonggong' masak lemak kampung senibong.. me ada citer kat sinih.. KLIK

http://yginsaf.wordpress.com/2006/03/11/siput-gonggong-kampong-senibong/

a.k.u.p.e.n.t.o.i berkata...

gua bisa tgk tapi gua tk penah try..byk gile kt kg gua..leh bikin bisnes ni..

sang kegelapan berkata...

kuih siput sedap weh....peh!rangup!

ubilepih berkata...

JP anak siput serawak pun dah jadi macam siput gondang..bole buat ubat buasir juga kut..ha..ha

amalhaj berkata...

tempat teman panggil siput gondang tu KEMBUWE huhuhuhuhu.
izinkan teman copy gambo KEMBUWE ni, nak tunjuk kat cucu cicit.

benludin berkata...

gang,
tq atas komen ...x sempat nak reply..KALUT nih!! haha..

amalhaj,
KEMBUWE? perghh...dgr nama dah sedap...silakan c n p...no hal..(tq atas ziarah kamu)

Myfuad berkata...

siput nie memang sedap...masak kari pun...mungkin setanding abalon...tapi yg tu tak try laaii..mahai...

maznah berkata...

gondang ni memang sedap...sperti saya yang biasa makan benda2 kampung gondang tu selalu saya makan masa kecik2 dulu. cari kat dalam paya..sedap rasanya..ketuk kulit dia pas tu hiris nipis2...goreng garam kunyit je..rasa cam pedal ayam..