Jumaat, 28 Ogos 2009

7ramadhan

teringat semasa di bulan ramadhan ketika masih zaman sekolah rendah dulu. aku selalu diarahkan oleh orang tua aku untuk membeli air batu ketul di sebuah kedai. masa tu kat rumah aku memang takde peti ais lagi. mana-mana keluarga yang dah ada peti ais masa tu memang dianggap orang kaya.

hidangan ais dibulan puasa masa dulu dianggap satu kewajiban.aku boleh kata hari-hari mengayuh basikal 'chopper' aku ke kedai air batu yang jaraknya lebih kurang lima kilometer dari rumah aku. air batu ketul masa dulu diisi dalam tong kayu dan dicampur pula dengan habuk kayu supaya ia melambatkan tahap kecairannya. tokey kedai pula menggunakan gergaji untuk memotong air batu ketul tersebut mengikut harga yang dipesan oleh pelanggan. selepas dipotong, tokey kedai akan membungkusnya dengan suratkhabar lama.

kerana jarak yang agak jauh antara rumah aku dan kedai tersebut maka air batu yang aku beli selalunya akan cair banyak. kalau ukuran asalnya satu kaki tetapi bila sampai kerumah tinggal la dalam tujuh inci panjangnya. maklumlah zaman kanak-kanak. dalam masa perjalanan pulang kerumah banyak tempat persinggahannya. termasuklah singgah ke mesyuarat 'persatuan melastik burung' atau 'persatuan memanjat pokok rambutan didusun orang' atau 'persatuan mandi sungai' yang dipresidenkan oleh aku sendiri. haha...!

15 ulasan:

ubilepih berkata...

Suka air Sarbat campur selasih..ha..ha..sejuk tekak

INTAN berkata...

ha'ah....betoi2...bongkah ais..kena kerat gn gergaji..pastu ada serbuk dia...hehehe....aku dulu pun duty beli ais..mujur kedai sepelaung je...

Tanpa Nama berkata...

Sheikh, kalendar hijrah aok advance sehari..hehe. Koi wat sndiri jek ais leni tp dulu2 koi jrg minum ais.

Snakebite berkata...

koi sempat juge kene buat kejer gitu, makna nya awok tidok le mude sangat pade koi, hek hek

Daffodil D berkata...

hehe. singgah ushar aweks2 x? :D

Azemi Ali berkata...

Salam.

Nostalgia tu, saya pun pernah melalui zaman itu.

Benludin ni rupanya anak soleh yang mengikut kata ibu bapanya. Alhamdulillah.

jawa peranakan berkata...

jadi presiden kepada 3 persatuan serentak..berbakat memimpin rupanya tuan ni..

ummzaid berkata...

sepesen le kita weh...
bab beli air batu tu je la..
persatuan2 tu keh tak layok jd ahli.. :D

Tanpa Nama berkata...

bestnyer nostalgia zaman kanak2 kan.aku rasa hidup dulu2 simple tp indha dan meriah kan.
p.c.

en_me berkata...

ketua tewww..

WanBeruas berkata...

..dolu dolu sapa dapat basikal Chopper dah dikira kaya bro..ha ha..bebudak mesti respek punya aa..

Tanpa Nama berkata...

dah lama tak dengar perkataan `basikal chopper' tu.naik beskal chopper pi beli aiskrim kepal kat ujung kampung yer bro ben :)
p.c.

benludin berkata...

ubi,
selasing+bandung best gak..

intan,
larat ko angkat ye...mesti muscle kuat tu..

intan rh,
saja cepatkan kalender..leh raya awal..haha

tok snek,
keh baru 15tahun...hehe

cik D,
awek zaman dulu berkurung kat rumah,x dpt nak ngorat.itu pasal kawin lambat...haha

azemi,
alhamdulillah....semoga anak2 aku nanti pun menghormati aku

jp,
bakat semulajadi...haha

ummzaid,
otai deme nih...

pc,
mungkin budak sekarang akan berbangga dengan PS2 atau rempit bila mereka tua kelak...

en_me,
termasuk ketua kelas...hehe

WB,
dulu aku badan kecik...kalau basikal tua tu mmg aku tak leh nak bawak

benludin berkata...

pc,
bawak basikal chopper melastik burung...lastik gantung kat leher...kat tayar basikal letak straw bagi dia berbunyi...haha

Tanpa Nama berkata...

hua hua hua.....ni sah buleh buat citer kartun mcm lat tuh. aku suka je baca citer2 zaman kanak2 based on true experience.

ben, aku dulu dpt hadiah beskal chopper tu masa darjah rendah, memula belajar kaki pun tak jejak tanah...memula nak brek aku terjun je mcm oto girl (otoman/ultraman) sebab dah nak langgar pokok hehehe.aku panggei beskal mini kira geng chopper la gakkan hehehe.
p.c.