Isnin, 3 Ogos 2009

untung vs rugi vs jimat

i. rugi vs jimat

Pak Menteri kata "Peniaga rugi RM200 juta kerana kehilangan pelanggan akibat demo.."

Pakcik kedai kopi kata "Pelanggan dapat jimat RM200 juta dari dibelanjakan...."

ii. untung vs rugi

Kata pak peguam Magaran "Saya mendesak polis, kenapa polis kena takut (menahan)? Tugas polis menjaga orang awam seperti kami. Kami hendak berniaga, hendak jual jambu, buat burger, bawa teksi."

Kata bini muda pakcik kedai kopi tadi "Bayangkan demo itu diberikan permit pasti ia akan aman-damai. Bayangkan pula yang datang berdemo seramai 100,000 orang dan mereka tadi membeli jambu, membeli burger dan menyewa teksi. Berapa banyak peniaga untung?"

15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

:)
pagi tadi stndts aku dah siap tanya apa pandagan aku pasal hal ni.....rasanya aku nak amik la kata2 pakcik tu...jimat jimatttt

p.crayon

jawa peranakan berkata...

bijak..bijak macam kancil..

aku berkata...

otak pak menteri tak sekilat otak pakcik kedai kopi!
lebih2 lg bini muda dia..
hehehe

Tok Snake berkata...

masa tok muda muda zaman student dulu, suka juga pergi demo demo nih, tapi sekarang dah tua naik menyampah lak.

kawan tok dulu buat demo membela setinggan. sekarang ni dia dah buat rumah banglo kat tempat setinggan tu dulu.

biasa lah. orang demo kita pun demo. sebab apa? entah.

♥chentatiku♥ berkata...

dahnye diorang taknak dengar cakap rakyat..rakyat bengang la..

anonymous berkata...

betul2.

Awang Darat berkata...

rakyat tu siapa? saya tak minta pun sesiapa bercakap bagi pihak saya?

Pyanhabib berkata...

waaaaa....

Ms Diamond berkata...

Statement bini tua dia, takde ke?

benludin berkata...

pc:
pergh..jadi bahan rujukan
(lepas ni amik entri encik midun dan uncle don buat rujukan gak)

jp,aku,anon:
pakcik tu byk minum tongkat ali..tu jadi hyperaktif pemikiran dia..

tok snek:
biasalah..org muda...jiwa rebel masih tebal..dah tua mcm aku nanti slowdown la kot..

chentatiku,awang:
suara 'pembangkang' sebenarnya...

pyanhabib:
nguap atau tercengang?hehe

ms diamond:
bini tua merajok balik kampung

AMMOSHAM berkata...

lagi sedap kalau dapat upah bila berdemo...

benludin berkata...

Ammosham,
perghh..kalau keh tau ada upah...keh pun nak pi demo...(hidup ini bkn semata2 kerana upah)

en_me berkata...

negara dh tak aman ghitewww..

ubilepih berkata...

Melayu sgt sinonim dengan upah,hatta dal hal2 dan urusan dengan tuhan juga upah adalah matlamt utama...

benludin berkata...

rujukan tambahan:
http://www.malaysiakini.com/news/110055