Khamis, 24 Julai 2008

Something Rotten in the State of Denmark???

Apa itu:

mubahalah
"The proposed “mubahalah” (malediction) to resolve the sodomy allegations against
PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim should be used as a last resort,
said Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
"

muzakarah
"PAS spiritual leader Datuk Nik Aziz Nik Mat wants the muzakarah (dialogue) between the party and Umno to stop."

muqabalah
"Nik Abdul Aziz, who had earlier expressed his objection when he heard about the meetings that had taken place, said he was open to the idea of muqabalah (face-to-face discussions) .."

Aku pernah dengar 3 term kat atas tu sebelum ni. Tapi tak amik kisah sgt. Silap2 kalau org tanya mmg aku tak tau apa makna dia. Tetapi selepas isu lewat dan isu UMNO-PAS (bukan monopous) aku dah amik tau. Secara tak langsung TGNA telah mendidik rakyat Malaya 3 vocab bahasa arab. Aku sure org bukan Islam pun dah pandai sebut vocab kat atas tu..

Antara yg pandai menggunakan perkataan itu ialah seorg pakcik(apek ikan) yg mana datok atau moyangnya berasal dari Negara China..

apek ikan: " lu takde pigi itu muzakalah ke ini petang dingan itu ketua kampung. Gua dingar itu tok empat kina tangkap basah lor. Dia tarak ngaku maaa..itu pasat dia mau mubahalah dgn ketua kampung..tapi aaa, gua lasa aaa. Ketua kampung kina buat itu muqabalah lagi patut maaa..sebab dia talak buleh buat keputusan maaa.."

caya la apek!

Tapi aku bukan nak citer pasal itu apek. Nak citer pasal pemimpin Denmark yg aku war-warkan dlm posting aku sebelum ni. TGNA la yg memainkan peranan utk mempopularkan 3 vocab diatas sehingga seantero Malaya memahaminye termasuk apek ikan tadi. Itu sebab aku tabik sama itu citizens of Denmark kerana memilih TGNA sebagai pemimpin mereka. Mereka berani!!!..Kita????

Aku tabik bukan kerana depa berani berubah shj tetapi amat pandai berniaga(spt dlm posting aku semlm). Depa juga amat menjaga keakraban sesama rakan senegeri. Kalau depa terjumpa rakyat Denmark yg lain di Johor atau di UK ke, sure depa akan jadi bertambah akrab walaupun sebelum ini tak pernah kenal batang hidung pun...."oooo..oghe kito!"

Aku tabik sekali lagi kerana rakyat Denmark juga amat bangga dengan bahasa ibunda mereka. Tak kira la tercampak kat mana pun, loghat tu tetap kekal. Begitu juga bab pemakanan. Budu akan dicari walaupun depa pergi ke Iceland...

Kita?? Orang Pahang terutamanya org Lepih amat terasa kemaluannya jika bercakap dlm loghat Lepih contohnya kalau berjumpa kawan lama di Kuala Lumpur. Mesti cakap bahasa baku punya. Mana ada kelas cakap loghat Lepih!

Aku: " weh Nuor aok nak kemana tehh? Nak pegi ke Senterel Merket ke?"
Anuar: "buat malu aku je kau ni. Ini KL la bro...sebut elok2...Central Market la..."

Berbalik kepada TGNA tadi (baru aku terperasan, byk lak aku guna wording 'berbalik' ni ye..hehe) rakyatnya amat beruntung memperolehi kepimpinan di bawah seorang ulamak.Beliau amat berani utk memperjuangkan sesuatu kepada rakyatnya walaupun sehingga ada masa 'budget' dari gomen pusat pun disekat.

Denmark boleh dijadikan model Negeri Islam...
something is flourishing in the state of Denmark... i.e ISLAM...

err..ni je ke citernye??
sebenonya byk lagi, maleh nak citer panjang2, nanti org Denmark kembang hidung lak...hehhe

nota kaki:
1. aku bkn berkempen politik (lagipun aku bkn ahli PAS cuma AP-atas pagar). Dan aku cuma nak highlightkan 'keberanian' rakyat Denmark untuk cuba berubah..:)
2. nak bodek org Denmark ni...hahaha






1 ulasan:

INTAN berkata...

koi keje kat denmark hmpir 11 thn.
so, pasai tuan guru tu, indeed.
yg lain2 tu...hehe...maleh nk citer..
takut org denmark kempih idung..
asben koi pun speaking denmark tp bila msuk line mat kilau..dia tuko slang...hehe :D