Isnin, 23 Februari 2009

mengetag

Arahan mengetag oleh INTAN RH

Instructions:

Go to your photos folder in your computer.
Go to the 6th folder of photos.
Go to the 6th picture in that folder.
Put the picture on your blog and description of it.
Invite six friends to join the challenge.

Link them in your blog and let them know they have been challenged.

Ini hasilnya:

Aku taknak ikut nombor 6-6-6 sebab nombor itu melambangkan...err..pikir sendiri la...(karut aku ni!!) hehe. Maka disini aku letakkan dua keping gambar yang baru aku ambil semalam untuk tatapan bersama. Gambar yang agak unik. Ia mungkin tidak terdapat ditempat lain terutama di Kanada, Sepanyol, Scotland atau Ireland...

I.

Serai,petai,daun bawang dan keladi kemahang. Yang lain aku taknak describe, cuma nak bercerita pasal keladi kemahang. Keladi kemahang ni saiz agak kecil berbanding dengan keladi-keladi lain.Aku tak tau di negeri lain, tetapi kalau di Pahang ni terkenal dengan gulai keladi masak tempoyak (eh..ada ke keladi masak kari??). Kalau nak masak pun kena ada cara. Takut nanti bila makan keladi ni akan jadi miang/gatal plak anak tekak tu. Kalau setakat miang tekak tak per, jangan perangai pun tetap miang. Nanti pi salahkan keladi pulak...keladi di kambing hitamkan oleh pemiang! (nanti aku try check lagi pasal keladi kemahang ni..info tak banyak..kalau ada,aku update)

II.

Tepak sireh (betel leaf container)
-Ia kepunyaan arwah orang tua aku. Telah digunakan oleh kesemua 9 orang adik beradik aku (plus aku sendiri) didalam majlis perkahwinan mereka. Untuk pengetahuan, akak sulung aku berkahwin pada tahun 1970an dulu. Aku tak ingat the exact year. Tak berapa lama lagi, anaknya pula akan menggunakan tepak sireh yang sama untuk majlis perkahwinanya..
-Untuk info tambahan, tepak sireh ni digunakan semenjak zaman Sultan Mahmud lagi. Semasa Hang Jebat dan Hang Tuah (sorry..aku letak nama Hang Jebat kat depan..hehe) bertandang ke istana,beliau dihidangkan sirih yang di isi didalam tepak sireh (rasa-rasa apa yang dia orang berborak dengan sultan sambil pekena sirih ye?). Tepak sireh ini selalunya mengandungi sirih,buah pinang, kapur, gambir, tembakau dan kacip.
- Sekarang tepak sireh ini banyak digunakan untuk majlis-majlis rasmi seperti merasmikan jambatan baru, bangunan baru ..hehe!
-Makcik-makcik dulu suka makan sirihSiap merah mulut dia orang.-aku panggil songel

Nota:
-Budak-budak sekarang kenal ke keladi atau tepak sireh ni agaknye ye?? Kalau tak kenal ...anda tenung la lama-lama gambar di atas. Lepas tu tanya mak ayah... :) .
-Kacip fatimah kau orang tau la kot..hehe

19 ulasan:

jawa peranakan berkata...

keladi kemahang tak tau..
org tua biang (miang) keladi tau..

one love berkata...

sy kira pangkat bebudak tak? hehehehe

mak saya ada satu :)
dah pakai dua kali dah ha! hehe

INTAN berkata...

psl keladi tuh..daku x familiar...mungkin d sini panggilan atau nama manja nya lain..

tp psl tepek sireh..perh...menda2 berkaitan sireh jgn ckp dgn daku...sbb pemakan sireh atau penyireh......aku sgt bangga gan diri sndiri...aku ni bkn le tua beno...(rasanya mike tua dr aku..heh)...tp itu tidak bermaksud aku x mkn sireh....aku mkn lebih dasat dr org tua...hehe

Snakebite berkata...

aku dah gibap makan keladi kemahang sebab seme yang aku makan menggatalkan tekak aku, munkin tekak aku sensitip kot

sri intanrh berkata...

Ben, tahniah sahut cabaran..hehe. Keladi kemahang tu ada caranya klu nak mkn tp tak jd gatai atau biroh :P. Tp klu lps mkn gatai anok tekok, mkn plak beras tu, InsyaAllah.

Tepak sirih tu a part of my life. Klu aok cdg nak tempah yg baru, kabo ler kat koi... ;)

ZARA 札拉 [사랑해~] berkata...

kenapa plak apaa kemahang2 tu?

eh..aku kenal keladi..

aku kenal tepak sereh..

kan nak kawin orang bawa tu..

hahaha~

benludin berkata...

jp,
keladi kemahang...kat sini ada nama kampung kemahang..tak pasti keladi tu dpt nama dari kampung tu atau sebaliknya...aku ni bukannya celik sgt sejarah..:)

one love,
deme tu mak budak..hehe

INTAN,
-wuyoo...minah songel..hehe
-jgn meludah merata-rata ye

snake,
tekak gatal tu kira ok la..jgn org nye turut gatal..hehe

intan rh,
-tag kome tak ikut spesifikasi...ok la kot
-tokey tepak sirih rupanya aok nih,ukir sendiri ke?

ZARA,
-hehehe..baguihhhh...
-paham2 je la zaman indie ni..mana nak kenal mende2 gitu..

amey ahmad berkata...

bro ben..
sorry bro.. you're missed a lot of the 'great life at Dundee'.. Jgn kata serai, petai, daun bawang dan keladi kemahang (ada jual tp spesis lain kot!), kang kong, kunyit, kacan bendi (kacang lendir!), tauge, taufu basah, cili kecik, daun limau purut, sirih, daun pandan, limau nipis, dan mcm2 lagi lah ada kat kedai 'pak matt' tuu.. hehe.. tapi, tepak sirih takde la..

ab geldofg berkata...

brkat boikot tu yg mereka tk kenal semua tu

benludin berkata...

amey,
t/kasehhhhh kat kedai2 di chinatown :)

ab g,
tak kenal maka tak chentaaaa...

ummzaid berkata...

boleh ek, tak ikut arahan..
kome ni lurus je..
ngape tak kabo? :D

tak terfikir pun psl 666 tu..
mende maknanya?
kena tanya pokcik g le mende maknanya..

oo..ubi kemahang namanya..
mok kome sokmo sebut ubi gatei..
Sg Kemahang ada..
kat mana? koi tak ingat..
tp rasanya dlm daeroh raub kot..
pokcik g tau...

sini pun ada keladi..
yg gemuk, kurus semua ada..
ubi keladi pun ada..
rebung muda (bkn dlm tin punya)...ada jg..
petei ye..kome tak jumpa lg..
dengornya ada..

ummzaid berkata...

uih..! panjang rupanya komen kome td..

nak buat songel tu kena gobek dulu sireh tu..

benludin berkata...

-biasa la rebel..hehe
-666 konon2 nye Omen...saja je ..mmg tak percaya..nak escape..hehe
-kg.kemahang daerah lepih..antara benta n jerantut
-memamng macam2 ada..tp tak fresh..silap2 kecut..hehe
-komen panjang2 ni dipanggil ngomel/ngomih..adik-beradik songel dan gobek..haha

ummzaid berkata...

homeh homeh la... :D

benludin berkata...

betul betul...homih...
maaf la..kome lemah bahasa...

ummzaid berkata...

maaf...kome bukan membetulkan deme ..

kome nak kata gini..
deme nak kata kome homeh..kata la.... :)

benludin berkata...

np...
homeh tak per...jgn hamihhh

Photographer RAZAK RAMLI berkata...

songel tu bukan sireh tetapi tembakau
yang disental pada gigi.Masa saya budak-budak dulu memang jumpa wan-wan yang menyongel.

benludin berkata...

razak terer...
*maaf atas kesilapan ..