Isnin, 2 Februari 2009

bang selebu

Peace..No War !!!
I. Alhamdulillah, Aleeya dah sihat dari demam panas dia. Dia pun dah back to normal, termasuk la sikap degilnya, nakal dan cerewet bila tiba bab makan. Bagi aku..tak kisah la. Yang penting dia tak hyper-degil atau hyper-nakal atau tak nak minum susu langsung.

Pagi tadi macam biasa. Selepas seminggu bercuti sekolah, mula la nak bangun tidur pun liat. Kena digerak kat 3-4 kali baru la dia bangun.Nak bawak kebilik air pun kena dukung. Nak sikat rambut pun malas. Nak buh bedak kat muka pun suruh abah dia...ish..ish..ish...Tapi takper la. Tak kisah....Bagi chance la kat dia nak bermanja dengan abah dia...(boleh kata setiap waktu sekolah memang aku kena siapkan dia, sebab wife aku pukul 7am dah keluar)

Bila semua dah siap, masing-masing keluar pula untuk pakai kasut. Aku yang sempoi ni pakai selipar je kerja. Biasala...kerja sendiri. Aleeya terbongkok-bongkok mencari kasut yang dah seminggu tak berusik. Bila dapat kasut dia terus duduk atas lantai padahal kat luar rumah aku tu memang aku sediakan kerusi kecil. Aku tegur dia:

Aku: Aleeya..kenapa duduk atas lantai tu, kan kotor. Kerusi dah ada tu duduk la situ..

Aleeya: Takper la...cikgu tak marah pun kakak duduk atas lantai..

Ishh..ish..ishhh...yang ni aku kisah...

II. Aleeya selalu keliru antara perkataan BANGLA dan BANGLO. Contoh ayat yang dia pernah tanya kat aku dan membuatkan aku termenung sejenak:

"Abah..masa kakak main kat taman tadi ada pakcik BANGLO jual aiskrim.Takper kakak beli kan??"

"Wow..cantiknya rumah.Rumah BANGLA tu sapa punya abah?"

III. Dua minggu lepas ...balik dari kerja, aku saja-saja tanya Aleeya mengenai sekolah dia. Biasala kan. Kita sebagai ibubapa ni kena prihatin juga bab-bab sekolah anak kita. Kalau kita taknak tanya bab pelajaran, kita tanya pasal kawan-kawan dia. Kita kena tau juga dengan siapa anak kita berkawan baik.

Aku: Aleeya...kat sekolah tu kakak ada kawan baik tak?

Aleeya: Ada...

Aku: Siapa nama dia??

Aleeya: Danish Awang Teh..

Aku: Betul ke nama dia cam tu?? Zaman ni mana ada nama budak Awang Teh.. .(aku gelak)

Keesokannya semasa aku hantar Aleeya ke sekolah, aku suruh dia tunjukkan nama kawan baik yang dia sebut tu. Aku terus panggil budak tu dan bertanya.

Aku: Adik..nama penuh adik apa??

Budak: Nama penuh saya Danish Awanif bin Kamarudin...

Aku: Oooo....ok...kahkahkah...aku gelak dalam hati je la...

Macamana Aleeya boleh tertukar Awanif dengan Awang Teh...jauh bebeno tu..

14 ulasan:

en_me berkata...

macamana leh tukar tewwww.. uhuhu

ZARA 札拉 [사랑해~] berkata...

hehehe...

anak bro tak bleh naik bus awam la..

nanti mesti balik dia kata.."bas tadi penuh dengan banglo ayah."

hehehe..

mak aii..kreatif sungguh boleh tukar nama kawan dia..fuh, adik sayang..tak bleh jumpa kak zara camni..

sebab nama kak zara panjang ... takut jadik lain plak..

hehehe~

one love berkata...

banglo dan bangla!

hahahah cutenya lah how she uses her words!
:)

INTAN berkata...

kah kah kah...aleeya mmg lawak....kah kah kah...bape umur dia?

zaki berkata...

hehehe.....perkataan bangla...
teringat aku kat bangla dundee tu..
kahkahkah

ubilepih berkata...

Dia budak perempuan Melayu terakhir,suka nama2 melayu kelasik

Purple Crayon berkata...

hehehe aleyaa ni suka hero filem melayu lama2 kut :)

ummzaid berkata...

asal ada dekat2 bunyi namanya kira bagus la tu..:)

INTAN RH berkata...

Koi rasa bapak Aleeya ni byk terpengaruh dgn Samy Velu sbb nya klu Samy sebut dadah, dia suka ati jek nak buang "h" tu... :P

benludin berkata...

en_me,
budak2 mudah konpius...hehe

ZARA,
ada tulisan cina lak kat ujung nama tu lagi la anak aku konpius..haha

one love,
sian tuan rumah tu...dah tukar owner,mat bangla yg punya..hehe

INTAN,
dah 6 tahun ...tadika rock

zaki,
apa nama dia ye..nadim???
nadim kalu...cakap scottish lebih pekat dari mat salleh scots.....haha

ubi,
perempuan melayu terakhir yg rongak..hehe

PC,
sebab abah aleeya kan nama klasik...ludin..hehe

ummzaid,
ada masanya..tapi banglo n bangla jauh bezanya..hehe

INTAN RH,
biasala..peminat pilem tamil..dusyummmm!!..
hehe

ab geldofg berkata...

dia pminat hamid pak wan teh kot...


p/s bnyak betul blog ko....blog mana yg paling aktif?

benludin berkata...

ab g,
kahkahkah...jgn pak man telo dah ler..
yg ni aktif...yg lain sleeping partner jeh..silap2 terus pengsan

Snakebite berkata...

ngko ni cite pasai anak pompuan je ye..anok jantan mana? besak la kan...anok pompuan, boleh buat bapaknya lembik mcm mee...heh heh, aku pun gitu..

sok anak jantan nak cuti kat langkawi, mesti hasut yg pompuan mintak kat bapak..

benludin berkata...

snake,
anak jantan baru 2 tahun...nak buat entri pun dia pelat lagi...

anak pompuan ni kira mcm azean indrawati dulu2 la...pelakon airmata..haha