Khamis, 14 Ogos 2008

Tazkirah 3

khas utk diri aku sendiri yg masih jahil dan lalai..

Taubat Ibarat Menangis Selepas Ketawa.

Menurut Saidina Ali r.a bahawa urusan taubat itu bukan suatu tugas sampingan yg dilakukan secara sambil lewa dan tergopoh-gapah. Walaupun lidah menyebut perkataan taubat, namun ia tidak semestinya menjadi suatu taubat yg sebenar. Terdapat 6 pengertian taubat:

1. sekiranya kamu telah lakukan dosa yg lalu,maka taubatnya hendaklah kamu menyesali segala kesalahan dan dosamu itu

2. sekiranya kamu melakukan kesalahan dan dosa kpd Allah swt kerana meninggalkan perintah yg wajib,maka hendaklah kamu mengerjakan semula kewajban yg telah ditinggalkan itu.

3. sekiranya kamu melakukan kezaliman kpd org lain,maka taubatnya ialah wajib bg kamu memulangkan semula apa2 juga yg berlaku kpd org itu,sehingga tiada lagi perkara yg bersangkutan dgn org yg kamu zalimi itu dan dia memaafkan segala penganiayaan yg kamu lakukan terhadapnya

4. sekiranya kamu melakukan maksiat sehingga diri dan jiwamu sebati dgn maksiat itu,maka demikian jugalah kamu wajib melakukan taat kpd Allah sehingga jiwamu sebati dgn ketaatan itu
5. sebagaimana lazat dan manisnya maksiat yg kamu lakukan,maka demikianlah pula kamu lakukan ketaatan sekalipun pahit

6. sekiranya kamu melakukan maksiat kpd Allah dlm keadaan kamu gembira dgn gelak ketawa,maka sampailah giliran kamu menangis menyesali dosa yg kamu lakukan itu berserta mengerjakan segala ketaatan kpd Allah swt.

wallahualam..

source: Insan Ingatlah by TGNA

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hmmm.. thank you... a reminder for myself too...

Banyak pengalaman yang dilalui sepanjang perjalanan hidup kita, samada yang disedari atau tidak... Secara tak langsung kita menyakiti diri kita sendiri. Sbb kubur kan dah dicap mohor diri sendiri punye. Terimalah akibatnyer.

I wish that there is a method/device to alert us each time we make a mistake. Mcm speedometer la...

benludin berkata...

err..

sama2..:)

PARADISE THEATRE berkata...

Taubat..jgn just Tau Buat..he..hee

kaca berkata...

Ishh..aku say no more. salu sangat rasa kecik macam semut bila mai main jongkang jongkit kat rumah ko ni encik..hmmm..insaf lagi aku..insaffff...